Suuhygienistin palvelut

Kun hampaiden ja suun terveys on saatu kuntoon, alkaa hoidon kaikkein tärkein vaihe – hampaiden ja suun hyvän terveydentilan ylläpitäminen ja edelleen kohentaminen. Tämä on suuhygienistin erikoisosaamista. Suuhygienistin tavoitteena on suu- ja hammassairauksien parantaminen ja ennaltaehkäisy, eli potilaan hyvinvointi.

Suuhygienistit ovat osa hammashoitotiimiä ja toimivat yhdessä hammaslääkäreiden, erikoishammaslääkäreiden ja hammashoitajien kanssa. Esimerkiksi oikomishoidon aikana yhteistyö oikomishoidon erikoishammaslääkärin ja suuhygienistin välillä on tärkeää.

Suuhygienistiemme työnkuvaan kuuluvat ien- ja kiinnityskudossairausten ehkäisy ja ylläpitohoito, karieksen ennaltaehkäisy, omahoidon ohjaus ja hampaiden valkaisu.

Ien- ja kiinnityskudossairausten ehkäisy ja ylläpitohoito

Suuhygienistin vastaanotolla tehtävällä säännöllisellä suun puhdistuksella ja hammaskiven poistolla voidaan ehkäistä tehokkaasti iensairauksia ja parantaa suun kokonaisterveyttä.

Hampaiden reikiintymisen ennaltaehkäisy

Suuhygienisti ehkäisee työllään hampaiden reikiintymistä, eli kariesta. Toimenpiteet hampaiden reikiintymisen ehkäisemiseksi, kuten fluorikäsittelyt ja reikiintymisen syiden selvittäminen, kuuluvat suuhygienistin työnkuvaan.

Hampaiden kotihoidon ohjaus

Suuhygienisti opastaa hampaiden hyvään hoitoon kotona. Hänen tehtävänsä on auttaa valitsemaan potilaalle oikeat välineet ja tuotteet suun terveyden ylläpitoon ja hampaiden puhdistukseen.

Hampaiden valkaisu

Suuhygienisti poistaa värjäytymiä hampaiden pinnoilta, tekee valkaisuhoitoja vastaanotolla ja opastaa kotona tehtävään hampaiden valkaisuun.

Lue lisää Hohteen suuhygienistipalveluista >