Röntgentutkimus osana hyvää hammashoitoa

Hyvä hammashoito perustuu huolelliseen diagnoosiin ja alkaa aina suun ja hampaiden tarkastamisesta. Tarkastuksessa hammaslääkäri tutkii hampaiden kunnon sekä suun limakalvot ja muut rakenteet. Monia suun ja hampaiden sairauksia ei kuitenkaan voida havaita silmällä, ja avuksi tarvitaan röntgenkuva.

Miksi röntgenkuvaukseen?

Röntgentutkimus on yksi parhaista välineistä havaitsemaan suusairauksia, joita silmä ei näe. Röntgenkuvista voidaan nähdä esimerkiksi hampaiden väleissä sijaitsevat reiät, hampaiden juurien tulehdukset ja parodontiitti eli hampaiden kiinnityskudosten tulehdus.

Myös puhkeamattomien viisaudenhampaiden ja leukaluun tai hammaskiilteen sisällä olevien sairauksien tai tulehdusten havaitsemiseen tarvitaan röntgenkuvausta. Toisinaan suun ja hampaiden sairaudet voivat olla täysin oireettomia. Mitä aikaisemmin sairaudet huomataan, sitä parempi mahdollisuus on onnistuneeseen hoitoon.

Millaisia röntgenkuvia hampaista otetaan?

Hampaista voidaan ottaa sekä panoraamakuvia, yksittäisiä pienempiä röntgenkuvia että KKTT-kuvia eli kartiokeilatietokonetomografiakuvia. Kaikilla kuvilla on oma tarkoituksensa hampaiston ja koko suun kunnon diagnosoinnissa.

Panoraamakuvassa näkyy koko hampaisto, leukaluut, leukanivelet ja osa poskionteloista. Panoraamaröntgenkuvauksen avulla hammaslääkäri löytää usein oireettomatkin tulehdukset. Kuvaa käytetään usein myös viisaudenhampaan poiston tarvetta arvioidessa.

Panoraamakuvaa täydentämään otetaan usein periapikaalikuvia, eli yhden tai muutaman hampaan sisältäviä kuvia. Tätä kuvausta tarvitaan hampaan juurta ympäröivän luun tulehduksen, parodontiitin tai hammasväleissä olevien reikien eli karieksen varmentamiseksi. Yksittäisen hampaan kuva otetaan suun sisältä pienen röntgenlaitteen avulla.

Kartiokeilatietokonetomografiakuvauksella eli KKTT-kuvauksella saadaan leukojen ja kasvojen alueelta kolmiulotteisia kuvia. 3D-röntgenkuvia käytetään tarvittaessa esimerkiksi alaleuan hermon kulun selvittämiseen ennen toimenpiteitä, implanttihoitojen suunnitteluun ja juurihoidettavien hampaiden tilan arviointiin.

Röntgentutkimus Hohteella

Röntgenkuvaus perustuu aina hammaslääkärin toteamaan tarpeeseen. Röntgentutkimukseen tarvitaan hammaslääkärin lähete ja siihen sisältyy radiologian erikoishammaslääkärin lausunto. Hammastarkastukseen voit varata ajan verkossa tai puhelimitse.