Toistuvat päänsäryt voivat kertoa hammasongelmista

Toistuvalle päänsärylle voi olla monia syitä. Jos kuitenkin kärsit päänsäryistä usein eikä syytä löydy esimerkiksi niska-hartiaseudun jumeista tai jäykkyydestä, voi olla aika varata tapaaminen hammaslääkärisi kanssa. Alta löydät kuusi suun ja hampaiden ongelmaa, jotka voivat aiheuttaa päänsärkyä.

Hampaiden narskuttelu eli bruksismi

Hampaiden narskuttelua ei välttämättä itse huomaa, varsinkaan jos se tapahtuu yöaikaan. Usein narskutteleva saa tietää vaivastaan hammaslääkärissä oireista kerrottuaan, tai vieressä nukkuvan valittaessa korvia viiltävästä kirskunnasta. Jatkuva narskuttelu tai hampaiden tiukka yhteen puristaminen väsyttää leukalihaksia ja aiheuttaa usein inhottavaa päänsärkyä. Bruksismi on onneksi helppo hoitaa yöksi hampaiden väliin laitettavan kiskon avulla.

Purentaelimistön toimintahäiriöt

Purentaelimistön toimintahäiriöstä (TMD, temporomandibular disorders) aiheutuvat vaivat ovat hammassäryn jälkeen tavallisin suun alueen kiputila. Yleisimpiä oireita ovat leukanivelten ja puremalihasten kipu, vaikeus avata suuta, leukanivelten paukahtelu tai naksahtelu ja alaleuan liikehäiriöt. Leukanivelten ja puremalihasten kipu ja rasitus voi aiheuttaa kovia päänsärkyjä, sekä kipua kasvoissa ja korvissa. Arvioidusti n. 7–9 % suomalaisista kärsii purentaelimistön toimintahäiriöistä. Häiriöitä hoidetaan mm. kipulääkkeillä, purentakiskolla, fysioterapialla.

Väsyneet purentalihakset

Joskus huono purenta, puuttuvat hampaat tai suun pitäminen auki pitkiä aikoja esimerkiksi leikkauksen jälkeen voivat väsyttää leuan lihaksia ja aiheuttaa särkyä myös pään alueella. Jos päänsäryt johtuvat puuttuvasta hampaasta tai purentaviasta, löytyy apu vaivaan varmasti hammaslääkärisi vastaanotolta.

Lihasten epätasapaino

Hartioiden, kaulan ja leuan lihakset kannattelevat melkoista painoa, ja jokainen lihasryhmä tekee rankkaa työtä tukiessaan päätä ja kalloa. Jos jokin näistä lihaksista on epätasapainossa, muut joutuvat työskentelemään entistä kovemmin ja voivat ylikuormittua. Tämä taas voi johtaa oravanpyörään, jos lihasjumit aiheuttavat huonoa purentaa tai hampaiden narskuttelua. Paras hoitokeino on pyytää hammaslääkäriltä purentakisko, rentouttaa lihaksia kotona ja aloittaa säännölliset visiitit hierojalla.

Ahdas ja väärä purenta

Hampaiden ahtaus ja huono purenta rasittavat leukalihaksia. Oikomishoidolla korjaantuu niin purenta kuin siitä johtuvat päänsäryt, ikään katsomatta.

> Lue lisää: Oikomishoito aikuisena – koskaan ei ole liian myöhäistä

Hampaiden reikiintyminen

Ehkäpä yleisin hammasongelmista johtuvan päänsäryn aiheuttaja on karies. Vaikka reiät tunnetaan yleensä kipuna suun sisällä, paljastuneet juuret ja vahingoittunut kiille voivat säteillä kipua myös muualle kasvoihin ja päähän. Jos päänsäryt ilmestyvät syötyäsi jotakin kuumaa, kylmää tai sokerista, voi olla että särky johtuu hampaissa olevasta reiästä. Ainut tapa hoitaa reikiintynyt hammas on paikata se, ennen kuin se leviää pidemmälle ja pahentaa sekä päänsärkyjä että hampaidesi terveydentilaa. Hyvä suuhygienia ja säännöllinen hammaslääkärissä käynti ehkäisee tehokkaasti reikien syntymistä ja etenemistä.

Särkeekö päätä?

Varaa aika hammastarkastukseen verkosta tai puhelimitse lähimmältä Hohde-klinikaltasi.