Hyvät hampaat kaiken ikää – Miten ikääntyminen vaikuttaa suunterveyteen?

Implanttihoito, asiakas kertoo hoitokokemuksestaan.

Hyvä suunterveys on mielekkään elämän edellytys. Kun hampaat ovat kunnossa, suu tuntuu hyvältä, syöminen on ilo ja sosiaaliset tilanteet sujuvat mukavammin. Suun ja hampaiden terveys vaikuttaa suuresti myös koko kehon terveyteen: jos suu voi huonosti, on suurempi riski sairastua esimerkiksi sydänsairauksiin. Hampaiden hyvinvoinnista kannattaakin siis huolehtia läpi elämän.

Suussa tapahtuu iän karttuessa monia muutoksia, kuten limakalvojen ohentumista, purentavoiman heikkenemistä, ikenien vetääntymistä, ja suun kiinnityssäikeiden jäykistymistä. Ikääntymisen aiheuttamat muutokset voivat vaikuttaa suun terveyteen ja tuoda mukanaan muun muassa alla lueteltuja ongelmia.

1. Suun kuivuus on usein ikääntyville tuttu ongelma. Syljenerityksen väheneminen ei sinänsä johdu ikääntymisestä, vaan kuivuus ja syljen vähyys saavat yleensä alkunsa iän myötä lisääntyvistä lääkkeistä ja sairauksista. Kuiva suu on inhottava vaiva ja voi johtaa hampaiden reikiintymiseen tai esimerkiksi suun sienitulehduksiin.

2. Riski hampaiden reikiintymiseen voi kasvaa. Sylki on hampaiden luonnollinen suoja kariesta vastaan, ja sen erityksen vähentyessä täytyy suun puhtaudesta pitää erityisen hyvää huolta. Ikenet vetääntyvät usein vuosien varrella, ja paljastavat hammaskaulat kariekselle. Iän kasvaessa myös hampaiden tuntoherkkyys vähentyy, eivätkä reiät välttämättä oireile. Onkin tärkeää käydä säännöllisesti hammaslääkärissä, jotta reiät eivät pääse etenemään huomaamatta.

3. Iensairaudet, kuten ientulehdus ja parodontiitti ovat usein ikääntyvien riesana. Jos parodontiittia eli hampaiden kiinnityskudosten tulehdusta ei hoideta ajoissa, hampaat voivat irrota ja elimistö oireilla myös muualla kuin suussa. Jos henkilön yleinen terveydentila on heikentynyt, hoitamattomat suun tulehdukset voivat vaikuttaa myös sydämen terveyteen ja verensokeriin.

4. Suun ulkonäkö muuttuu iän kasvaessa monella tavalla. Iho ja kasvojen pehmytkudokset menettävät kimmoisuuttaan, ja huulet laskeutuvat alaspäin. Tästä johtuu se, että ikääntyessä alahampaat alkavat näkyä aiempaa enemmän ja ylähampaat peittyvät osittain ylähuulen alle. Vuosien saatossa hampaat kuluvat ja ikenet vetääntyvät, jolloin kiillettä kellertävämpi hammasluu paljastuu ja hampaat voivat näyttää aiempaa tummemmilta. Myös mahdolliset paikat ja niiden värjäytymät voivat aiheuttaa hampaissa kellertävyyttä tai tummumista.

5. Hyvästä suuhygieniasta huolehtiminen voi vaikeutua, jos näkö, käsien motoriikka tai muisti ovat huonontuneet. Tällöin on tärkeää saada apua hampaiden hoitoon. Jos omat voimat eivät riitä puhdistamaan suuta kunnolla, tulisi apua saada läheisiltä, kotihoidosta tai mahdolliselta hoitohenkilökunnalta. Täytyy muistaa, että jos vuosien varrella omat hampaat ovat vaihtuneet hammasproteesiin, on sen päivittäinen puhdistaminen yhtä tärkeää kuin omienkin hampaiden. Myös proteesin pinnalla voi elää bakteeri- ja sienikasvustoa.

Ikääntymisen mukanaan tuomat hammasongelmat voivat siis aiheuttaa monenlaisia oireita ja vaikuttaa myös yleisterveyteen. Hyvään suuhygieniaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, ja hammaslääkärissä käydä säännöllisesti. Toisinaan ikääntyvän henkilön hammashoito jää omaisten tai laitoshenkilökunnan vastuulle, ja silloin on tärkeää olla ihminen ihmiselle. Jokaisella on oikeus terveeseen suuhun ja puhtaisiin hampaisiin, iästä riippumatta. Hampaiden terveys tai kauneus ei ole kiinni iästä, vaan hyvästä hoidosta. Hoidetut, terveet hampaat ovat kauniit elettyjen vuosien määrästä riippumatta.