Viisaudenhampaat ovat hampaista ainoat, jotka puhkeavat vasta aikuisena. Suurimmalle osalle ne puhkeavat yleensä 19–20 vuoden iässä, ja vain 2 prosentilta suomalaisista puuttuu synnynnäisesti kaikki neljä viisaudenhammasta. Viisaudenhammas ei aina puhkea kokonaan näkyviin, vaan saattaa jäädä hankalaan virheasentoon ja luoda otollisen tilan tulehdusta aiheuttaville bakteereille. Tämän takia useimmissa tapauksissa poisto on perusteltua.

Hampaat tulisi tutkia ja röntgenkuvata 20–25-vuotiaana, ja arvioida viisaudenhampaan poiston tarve. Paras aika poistaa viisaudenhampaat olisikin jo 20 vuoden iässä, jolloin viisaudenhampaan juuren kärki ei ole vielä kasvanut täyteen pituuteensa. Iän lisääntyessä viisaudenhampaan poisto ja sen jälkeinen toipuminen voi vaikeutua, joten viisaudenhampaat tulisi tarkastuttaa mahdollisimman aikaisin.

Viisaudenhampaan oireilu

Usein viisaudenhampaan poiston suunnittelu alkaa potilaan tultua hammaslääkärin vastaanotolle erilaisten oireiden takia. Särky, turvotus, paha maku suussa, pahanhajuinen hengitys, kuume, leukojen puutuminen ja ongelmat suun avaamisessa voivat kertoa viisaudenhampaan olemassaolosta tai tulehdustilasta. Viisaudenhampaan ympäryskudosten tulehdustila voi olla myös oireeton, jolloin se  yleensä havaitaan vasta potilaan hakeutuessa hammaslääkärin vastaanotolle hammastarkastukseen.

Potilaaltamme ja harjoittelijaltamme Mira Suurnäkiltä poistettiin oikea alaviisaudenhammas tänä syksynä 22-vuotiaana. Hammas oli altistunut perikoroniitille, eli sitä ympäröivä kudos oli tulehtunut. ”En itse edes tiennyt, että minulla oli viisaudenhampaita. Oireita tai kipua ei ollut, ja pahan maun suussa luulin johtuvan suuni kuivuudesta. Vastaanotolla otettiin röntgenkuva, josta huomattiin molempien alaleuan viisaudenhampaiden olevan virheellisessä asennossa. Toiseen hampaista liittyi tulehdus, joten se valittiin poistettavaksi ensin.”

Viisaudenhammas röntgenkuva

Viisaudenhampaan poisto kirurgisesti

Viisaudenhampaan poistaa yleensä peruskoulutettu hammaslääkäri, mutta vaativammat tapaukset, kuten Miran tapauksessa puhkeamaton alaviisaudenhammas, voivat vaatia hampaan poistamista kirurgisesti. Viisaudenhampaan poistoa ei tarvitse pelätä, sillä toimenpide tehdään aina hyvässä puudutuksessa. Poiston aikana voi tuntua kevyttä painetta, mutta ei varsinaista kipua.

”Minulle ajatus toimenpiteestä oli aluksi ahdistava. En niinkään pelännyt itse poistoa, vaan puuduttamista. Kammoksun piikkejä, ja minulla oli aikaisempia huonoja kokemuksia puudutuksesta. Minulle tarjottiin mahdollisuutta ottaa rauhoittava lääke ennen operaatiota, mutta saattajan puuttuessa päätin pystyä hallitsemaan tilanteen ilman.”

“En voi kuin kehua suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkäri Juha Peltolan ja hänen tiiminsä toimintaa. Vaikka saavuin toimenpidepäivänä Gasellille vapisevin käsin, saivat Juha, suuhygienisti Marjo Hietala ja hammashoitaja Pia Anttila oloni rauhoittumaan. Istuin tuoliin luottavaisin mielin, eikä lääkkeitä tarvittu.”

”Loppujen lopuksi puudutus ei koskenut ollenkaan, en tiedä mitä olin pelännyt. Juha puudutti suun nopeasti ja kivuttomasti, ja pian tuttu pistelevän turta tunne valtasi posket ja kielen. Itse poisto ei aiheuttanut kipua, mutta tunsin että jotain tehdään. Kirurgi ja hoitajat kertoivat koko poiston ajan mitä tapahtuu.”

”Aluksi ikeneen tehtiin viilto, jotta viisaudenhammas saatiin näkyviin. Sen jälkeen Juha porasi hampaan osiin, jotta se olisi helpompi poistaa. Poraus kuului, muttei tuntunut. Parin naksahduksen jälkeen osa hampaasta olikin jo ulkona. Kun loppuhammasta vedettiin irti, tunsin kyllä kiskomisen ja kevyttä painetta, mutta en kipua. Pian hammas olikin ulkona ja sen jättämä aukko ommeltu kiinni. Ensimmäinen tunne operaation jälkeen oli helpotus – se oli ohi, nopeasti ja varmasti.”

Viisaudenhampaan poiston jälkeen

Miten toimia viisaudenhampaan poiston jälkeen?

Hyvällä kotihoidolla voi edistää toipumista. Muutamaan tuntiin poiston jälkeen ei tulisi syödä tai juoda, ja ensimmäisen päivän ajan poskella kannattaa pidellä jäähaudetta. Haavaa on hyvä varoa ja pureskella ruoka toisella puolella suuta kahden viikon ajan. Tavalliset särkylääkkeet, kuten ibuprofeeni ja parasetamoli helpottavat tehokkaasti hampaan poistosta johtuvaa kipua. Poiston jälkeen ja puudutuksen vaikutuksen kadottua suussa voi tuntua kipua ja pientä jälkivuotoa muutaman päivän ajan. Myös turvotusta voi ilmetä 1–2 vuorokauden kuluttua toimenpiteestä, mutta se laskee yleensä noin viikon kuluessa.

”Poiston jälkeen sain Juhalta kirjalliset ohjeet siihen, miten poistokohtaa tulee hoitaa kotona. Otin heti Gasellilla kipulääkkeen ja pidin poskella jäähaudetta noin puolen tunnin ajan, jonka jälkeen pääsin kotiin parantumaan. Leikkauskohta vuoti hieman parin ensimmäisen päivän aikana, joten pitelin silloin tällöin pumpulituppoa hampaiden välissä.”

”Sain reseptin kahteen kipulääkkeeseen sekä antibiootteihin, mutta kumpaakaan en ottanut leikkauspäivän jälkeen. En tuntenut lainkaan kipua leikkausta seuraavina päivinä, joten lääkettä ei tarvittu. Tulehdustilan eli perikoroniitin vuoksi saadut antibiootit taas heitin vahingossa roskakoriin leikkauspäivän iltana tokkurassa. Hieman hävetti laittaa kirurgille viestiä myöhään illalla antibioottien jo jouduttua taloyhtiön roskakuiluun, mutta koska poistokohta oli täysin kivuton, ei antibiootteja loppujen lopuksi tarvittu ja tilanteelle pystyi nauramaan.”

Noudata jälkihoito-ohjeita

”Tärkeintä on noudattaa hammaslääkärin antamia ohjeita, eikä käydä sooloilemaan. Minä lähdin neljäntenä päivänä pitkälle lenkille, vaikka ohjeissa sanottiin, ettei liikuntaa saisi harrastaa 3–5 päivään. Tavallaanhan siis oman logiikkani mukaan noudatin kyllä ohjeita, mutta lopputulos oli verenvuoto leikkauskohdasta lenkin jälkeisenä iltana. Varovaisuus on valttia.”

”Ohjeissa myös kehotetaan syömään mahdollisimman pehmeää ruokaa noin viikon ajan, mutta ensimmäisen toipumispäiväni iltana marssin ravintolaan pihville. Ei ehkä paras ratkaisu, ja olisi pahimmassa tapauksessa voinut lisätä kipuja ja turvotusta huomattavasti. Virheistäni huolimatta en kärsinyt kivuista, ja lenkistä johtuva verenvuotokin tyrehtyi melko nopeasti. Ainut leikkauksesta johtuva haittavaikutus oli turvotus ja melko suuri mustelma poskessa, mutta niistäkään ei tarvinnut kauaa kärsiä.”

Mira aloittaa ensi keväänä oikomishoidon, joten toinenkin alaviisaudenhammas täytyy vielä poistaa ennen oikomiskojeiden asennusta. ”Ensimmäinen purkissa, toinen odottaa vielä poistoa. Toivon, että seuraavakin leikkaus menee yhtä sujuvasti ja paraneminen kivuttomasti. Enää ei pelota.”

Viisaudenhammas

Vaivaako viisaudenhammas?

Gasellilta löydät taitavat ja kokeneet hammaslääkärit sekä suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkärit. Voit varata ajan tarkastukseen verkossa tai puhelimitse numerosta 09 6811 3800.

Potilaan silmin