Hampaiden värjäytyminen, tummuminen ja kellastuminen ovat meille monelle tuttuja ongelmia. Joskus värjäytyminen on vääjäämätöntä ja täysin luonnollista. Esimerkiksi hampaisiin kohdistuneet iskut tai tietyt taudit voivat aiheuttaa hampaiden tummumista. Myös ikääntyminen aiheuttaa suussa monia muutoksia, kuten kellertävämmän hammasluun paljastumista hammaskiilteen kuluessa.

Usein hampaiden kellastuminen kuitenkin johtuu tietyistä elintavoista, joita muokkaamalla voidaan ehkäistä värjäytymiä. Keräsimme yhteen kymmenen tapaa välttää hampaiden värjäytymistä.

1. Vältä tanniinisia juomia

Musta tee, kahvi ja viini (sekä puna- että valkoviini) ovat pahimpia hampaiden värjääjiä. Vaihtamalla mustan teen vihreään ja vähentämällä kahvin sekä alkoholin juontia pidät huolta sekä hampaidesi luonnollisesta sävystä että niiden terveydestä. Muista, että myös vihreä tee voi värjätä hampaita vihertävän keltaiseksi suurissa määrin nautittuna.

Kahvi ja viini huonoja hampaille

 

2. Pysyttele erossa sokerijuomista

Virvoitusjuomat, urheilujuomat ja hedelmämehut sisältävät suuria määriä sokeria, jota suun plakkia tuottavat bakteerit käyttävät ravintonaan. Sokeriset juomat ovat myös hapokkaita ja aiheuttavat eroosiota eli kuluttavat hammaskiillettä, paljastaen sen alta kellertävän hammasluun. Mitä enemmän sokerisia juomia kulutat, sitä vaikeampaa syljen on taistella plakkia, reikiintymistä ja hammaskiilteen kulumista vastaan. Hedelmämehut ovat kohtuullisesti kulutettuna terveellisiä, joten jos mielesi tekee makeaa, valitse mieluummin mehu kuin limonadi. Muista kuitenkin, että vesi on paras janojuoma.

virvoitusjuomat

 

3. Lopeta tupakointi

Sekä tupakointi että nuuskaaminen värjäävät hampaita ja voivat johtaa plakin ja hammaskiven määrän suurenemiseen. Tupakointi voi myös pahentaa ientulehduksen ja parodontiitin riskiä. Myös mahdollisuus suun tulehtumiseen on tupakoivilla suurempi, ja saattaa vaikuttaa suun parantumiseen leikkauksen tai vaurion jälkeen.

Tupakointi ja hampaat

 

4. Vähennä napostelua tai vaihda naposteltavia

Napostelu ei kannata, sillä hampaille tulisi antaa tarpeeksi aikaa aterioiden välissä toipua edellisestä ja kovettaa kiille. Jos kuitenkin tahdot välttämättä syödä välipaloja, vaihda sokeriset karamellit terveellisempiin välipaloihin. Sokeriset naposteltavat aiheuttavat kariesta ja kuluttavat hammaskiillettä. Karamellit voivat myös sisältää väriaineita, jotka voivat värjätä hampaan pintaa. On olemassa myös ruokia ja naposteltavia, jotka ovat hyväksi hampaille. Esimerkiksi kypsytetyn juuston syöminen aterian jälkeen nopeuttaa suun pH:n neutraloitumista ja lisää syljen eritystä, ja lyhentää siten happohyökkäystä.

Napostelu ja hampaat

 

5. Varo valmistuotteiden piilosokereita ja piilohappoja

Monet suomalaisesta ruokapöydästä löytyvät kastikkeet, kuten ketsuppi, majoneesit ja salaatinkastikkeet, sisältävät runsaasti sokeria ja esimerkiksi hapokasta viinietikkaa. Käytä valmiskastikkeita maltilla tai valitse hyllystä ne, joiden sisältö on hampaillesi ja terveydellesi paras. Itse tekemällä voit olla varmin siitä, mitä suuhusi laitat.

Valmiskastikkeissa runsaasti piilosokeria

 

6. Valitse suuvesi hammaslääkärin tai suuhygienistin kanssa

Jotkut suuvesistä voivat sisältää aineita, jotka ruoanjäämien kanssa reagoidessaan voivat värjätä hampaat pintaa. Parhaiten saat varmuuden valitsemalla suuveden ammattilaisen, esimerkiksi suuhygienistin, hammaslääkärin tai apteekkihenkilökunnan suosituksesta.

Suuveden valtseminen

 

7. Muista vihannekset

On monia hyviä syitä syödä vihreitä salaatteja, mutta yksi tärkeimmistä on hampaidesi hyvinvointi. Vihreät lehtikasvit suojaavat hammaskiillettä. Parsakaali, pinaatti ja kukkakaali vaikuttavat myös hampaisiin positiivisesti, ja sisältävät paljon hampaille tärkeitä vitamiineja. Myös esimerkiksi mansikat, vaikka voivatkin tartuttaa hampaisiin väliaikaisesti punaista väriä, voivat luontaisten ominaisuuksiensa ansiosta auttaa valkoisemman hymyn saavuttamisessa.

Vihannekset

 

8. Juo vettä

Kuten jo aiemmin on todettu, on vesi vanhin voiteista. Monet väritarhat hampaissa voidaankin ehkäistä yksinkertaisesti juomalla vettä ruoan tai välipalan jälkeen. Vesi parantaa syljen eritystä ja neutralisoi happoja.

Veden juonti

 

 

9. Pidä huoli hyvästä suuhygieniasta

Perustiedolla ja maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Pese hampaasi ja hammasvälit kahdesti päivässä hyvällä, pehmeällä hammasharjalla ja fluorihammastahnalla. Odota aina puolesta yhteen tuntiin aterian jälkeen ennen hampaiden harjausta: harjaus heti syömisen jälkeen voi vahingoittaa hampaan kiillettä ja edesauttaa kulumista.

Hampaiden puhdistus

 

 

10. Käy säännöllisesti suuhygienistillä

Hampaiden säännöllinen puhdistus hammaskivestä ja pinnallisista värjäytymistä pitää hampaiden pinnan kauniin, luonnollisen vaaleana. Suuhygienistisi voi myös valkaista hampaasi tarvittaessa, tai antaa sinulle ohjeet ja välineet kotivalkaisuun.

Hampaiden valkaisu

 

 

Ohjeet